Aktualności

Sukces naszej drużyny w hackathonie #kidsHACK


13 drużyn
uczniowskich pracowało nad rozwiązaniami dla miasta. Obszar tematyczny hackathonu dotyczył podjęcia próby wypracowania z dziećmi uczestniczącymi w projekcie, rozwiązań z tematyki bezpieczny Rzeszów – w poszukiwaniu rozwiązań związanych z pandemią. Jak świat się zmienił i jak dzieci chciałby go zmienić?

#kidsHACK odbył się na platformie Discord. Każda drużyna otrzymała swój kanał głosowy. Instruktor zajmujący się moderowaniem serwera discord nadał odpowiednio każdemu uczestnikowi rangę: KAPITAN – osoba odpowiedzialna za drużynę, mała możliwość przechodzenia do kanałów głosowych innych grup oraz do kanału gdzie instruktorzy udzielają odpowiedzi na pytania, mówca, KONSTRUKTOR – osoba odpowiedzialna za projekt w Lego Digital Designer (LDD), MÓWCA – był odpowiedzialny za prezentację wcześniej wykonanych prac, śledzenie czatu tekstowego w celu odpowiedzi na pytania innych uczestników i pomoc dla konstruktora, GRAFIK – osoba odpowiedzialna za wykonanie plakatu, wykonanie możliwe było w programach graficznych bądź na kartce papieru.
W naszym zespolę dwie role kapitana i konstruktora przyjął Szymon Popek z 6C, gdyż jeden z uczestników zrezygnował, rolę mówcy przyjął Michał Dykiel z 6C, a rolę grafika przyjęła Emilia Chmura z 6A.

Zespoły poznały obszar pracy i zadania w trakcie lekcji przygotowawczej przed hackathonem. Tematy zadań jakie były do wyboru dla drużyn:
1) Jak robot może pomóc osobom starszym.
2) Projektujemy bezpieczny sklep.
3) Aktywność fizyczna, zdrowia i roboty.
4) Automatyczna dezynfekcja.

Nad pracami drużyn czuwali instruktorzy Spice Gears Academy Podkarpackie.

Hackathon #kidsHACK został podzielony na III części:

  1. Prace drużyn nad rozwiązaniami (część praktyczna)– 27 maja 2020 r.
  2. Część oficjalna – prezentacje projektów – 28 maja 2020 r., godz. 12:00. Prezentacja projektów była transmitowana na żywo na profilach oficjalnych facebook Urban Lab Rzeszów, Spice Gears Academy Podkarpackie. Drużyny w II części hackathonu walczyły o tytuł „SZKOŁA POMYSŁÓW – bezpieczny Rzeszów”.
  3. Wyróżnienie publiczności. Prace wykonane zostały zamieszczone po hackathonie na profilu oficjalnym Miasta Rzeszowa. Założenie było takie, że praca, która zbierze najwięcej polubień w ciągu 5 dni wygra tytuł i puchar publiczności za pomysł.
Plakat autorstwa Emilki Chmury
Projekt w LDD autorzy: Szymon Popek i Michał Dykiel

W przygotowaniu naszej drużyny i dodawaniu ducha walki podczas hackathonu uczestniczyło troje nauczycieli: Małgorzata Bębenek, Sebastian Szetela i Bartłomiej Biedroń. Drużyna przygotowała projekt bezpiecznego sklepu, w którym klienci będą czuć się dobrze i bezpiecznie w czasie pandemii.

W sklepie są dwie możliwości dokonania zakupów:
• Pierwsza: klient wchodzi do sklepu gdzie w pełni zautomatyzowane są drzwi, co zapewnia bezpieczne wejście do sklepu, w kolejnym etapie osoba wchodząca do sklepu jest dezynfekowana zasłoną wodną (kurtyną), następnie zakłada rękawiczki. Po zakończeniu zakupów podchodzi do kas obsługujących przez roboty, dzięki temu Klient nie ma styczności z innymi Klientami, którzy mogą być potencjalnymi nosicielami wirusa. Wychodząc ze sklepu przechodzi przez kurtynę, która ponownie dezynfekuje nasze ubranie.

• Drugim sposobem robienia zakupów w bezpiecznym sklepie jest wejście na stronę internetową sklepu dodanie wszystkich produktów do koszyka, które chcemy zakupić. W kolejnym etapie otrzymujemy kod kreskowy, które umożliwi odebranie Klientowi zakupów z okienka sklepowego. Zakupy wydają roboty.

Prace dzieci oceniał skład Honorowej Kapituły Jury:
Justyna Pałys, Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Marzena Furtak-Żebracka, Dyrektor Wydziału Promocji i Współpracy Międzynarodowej Urzędu Miasta Rzeszowa
Alicja Trzyna, Dyrektor Wydziału Organizacyjno – Administracyjnego Urzędu Miasta Rzeszowa
Zbigniew Bury, Dyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Rzeszowa
Lesław Bańdur, Dyrektor Biura Obsługi Informatycznej i Telekomunikacyjnej Urzędu Miasta Rzeszowa
Konrad Fijołek, Wiceprzewodniczący Rady Miasta Rzeszowa, Założyciel Rzeszów Smart City
Rafał Warchoł, Prezes Spice Gears Poland Sp. z o. o.
Tomasz Brud, Prezes Fundacji Medyk dla Zdrowia

II etap hackathonu wygrała drużyna ze Szkoły podstawowej nr 18. Następnie drużyny walczyły w III etapie o nagrodę publiczności, poprzez zbieranie „polubień” pod postem profilu Rzeszów Stolica Innowacji na Facebooku.

Szybko okazało się, że w wyścigu liczą się tylko dwie szkoły, które jak wiadomo miały najlepsze projekty [icon icon=icon-smile size=14px color=#000 ] 
Szkoła Podstawowa nr 25 i Szkoła Podstawowa nr 23. Zdeklasowaliśmy pozostałych przeciwników o parę setek głosów. Szkoły walczyły zawzięcie do ostatniej godziny i należą się tu ogromne podziękowania dla wszystkich rodziców i uczniów, którzy w mniejszym lub większym stopniu zaangażowali się w wyścig o pierwsze miejsce.

Walka była bardzo wyrównana i w rezultacie Honorowa Kapituła postanowiła nagrodzić obie drużyny nagrodą publiczności! Chcę tylko wspomnieć, że głosowanie na Facebook toczyło się dalej już po ogłoszeniu zwycięzców i jak do tej pory uzyskaliśmy najwięcej bo aż ponad 1,1 tys. głosów!

Dzisiaj 23 czerwca 2020 r. odbyło się honorowe wręczenie nagród zwycięzcom. W bardzo miłym spotkaniu uczestniczyłem wraz z Panią Dyrektor Małgorzatą Adamską-Jesiołkiewicz i całą drużyną.

Wyróżnienie wręczali:
• Pan Mirosław Kwaśniak, Przewodniczący Komisji Edukacji, Radny Miasta Rzeszowa
• Pan Robert Walawender Przewodniczący Komisji ds. Rzeszowskiego Budżetu Obywatelskiego, Radny Miasta Rzeszowa
• Pan Witold Walawender Przewodniczący Komisji Kultury i Promocji, Radny Miasta Rzeszowa
• Pan Lesław Bańdur, Dyrektor Biura Obsługi Informatycznej i Telekomunikacyjnej Urząd Miasta Rzeszowa
• Pan Zbigniew Rudnicki, Kierownik Centrum Innowacji i Zarządzania Energią Urzędu Miasta Rzeszowa
• Pan Kamil Krzywonos, pracownik Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Rzeszowa

Dziękuję naszej drużynie za ogromną wolę walki i profesjonalne podejście do zadania!
Rodzicom gratulujemy zdolnych dzieci i zaangażowania!

Bartłomiej Biedroń