Samouczki

PixBlocks. Instalacja programu, logowanie i samodzielna nauka.

Samouczek dla początkujących programistów.

Waszym dzisiejszym zadaniem jest ściągnąć i zainstalować sobie program do nauki programowania PixBlocks. Na pewno przyda się pomoc rodzica, no i musisz zapytać czy możesz zainstalować program. Rodzice powinni też mieć Wasze dane do zalogowania się w programie.
Zaczniemy lekcje programowania obrazkowego w języku programowania Python. Warto poznać jakiś język programowania, bo można być w przyszłości programistą i pracować zdalnie np. z domu.

Nie martw się! Jest to naprawdę dobra zabawa 

Będę ilustrował kolejne kroki. 
 
1. Wersję na Windows pobieramy tym przyciskiem (1)
 
 
Uwaga! Program pobieramy tutaj: 
 
2. Zostanie pobrany plik o nazwie setup.exe, który klikamy żeby uruchomić
 
3. Pojawi się okienko instalatora, który pobierze i zainstaluje program
 
4. Następnie ukaże się nam okienko logowania w którym musimy wpisać dokładnie nasz login i hasło.
Uwaga! Wielkość liter ma znaczenie. Aby nie wpisywać za każdym razem loginu i hasła – warto zaznaczyć kwadracik “Zapamiętaj mnie”. Po wpisaniu danych wciskamy przycisk “Zaloguj”

 
W tej części opiszę kolejne kroki, które pozwolą nam korzystać z lekcji/kursów programowania obrazkowego do samodzielnej nauki. Jak już masz dość – nie musisz na razie tego wykonywać – zrób sobie przerwę!

1. Po zalogowaniu się zobaczymy panel kursów i nasz Awatar (obrazek chłopca lub dziewczynki) siedzący przy stoliku. Po zdobyciu kolejnych punktów w kursach można dokupić kolejne ozdoby do naszego pokoju za pomocą “koszyka zakupów”.
Avatar chłopca lub dziewczynki można zmienić w “Opcjach użytkownika” (1). Nie zapomnij później wrócić do “Widoku kursów”.
Kursy rozpoczynamy klikając tutaj (2)


2. Następnie wybieramy Lekcję 1 – Ruch i rysowanie.


3. Ukaże nam się panel pierwszej lekcji, która składa się z przykładów i zadań do samodzielnego wykonania. Pod koniec lekcji pojawiają się przykłady zabaw i możliwość samodzielnej zabawy.
Na początku każdego przykładu czy zadania widzimy na środku umiejscowione okienko informacyjne (1).
Po przeczytaniu informacji, czy poleceń – okno można zamknąć. Jeżeli zechcemy przypomnieć sobie polecenia – należy wcisnąć znak zapytania u góry i okno znowu się pojawi.
Z lewej strony znajduje się panel bloków z obrazkami (2) – służą one do ustalenia kolejnych kroków i poleceń dla króliczka poruszającego się po planszy z prawej. Po prostu przesuwamy je na środkową część panelu.
Z prawej strony znajdują się przyciski uruchamiające lub zatrzymujące nasz kod obrazkowy (3) . Pod spodem jest plansza po której porusza się królik “Pix”.

 
Tak wygląda plansza po uruchomieniu przykładu. Po środku u góry widzimy liczbę bloków użytą do wykonania kodu.

 
Jak wygląda rozwiązywanie zadań? Przeciągamy odpowiednie bloczki w to miejsce…

 
I uruchamiamy nasz kod obrazkowy. Niebieska gwiazdka oznacza prawidłowe wykonanie kodu!

 
Jeżeli nie domyślasz się co ma być wynikiem wykonania Twojego kodu – możesz wcisnąć zieloną gwiazdkę, która podpowie Ci jak ma wyglądać efekt końcowy ułożonego prawidłowo kodu.
 

Spróbuj wykonać wszystkie zadania i zabawy z pierwszej lekcji. Jako nauczyciel, będę mógł obserwować Wasze postępy. Nie musisz się spieszyć, tydzień po Świętach Wielkanocnych będzie dobrym czasem na bardziej wytężoną pracę. Jak ktoś z Was zacznie wcześniej, to może też znajdzie w tym dobrą zabawę.

Jeśli czytanie i zrozumienie tej dużej ilości tekstów sprawia Ci trudności – obejrzyj film twórców PixBlocks ilustrujący kolejne etapy logowania się i uruchamiania kursów. Możesz tam zobaczyć też rozwiązywanie trudniejszych przykładów zadań, które pojawiają się na konkursach informatycznych. Tak! Ty też możesz w nich wziąć udział!:

 

Dziękuję za uwagę!

autor: Bartłomiej Biedroń